Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.4.2009, Jan Vítek, aktualita
Společnost Microsoft říká, že dle jejích informací je na 96 procentech prodaných netbooků v USA nainstalován systém Windows, konkrétně tedy Windows XP. To z toho důvodu, že zákazníci chtějí, aby jejich notebooky plnily stejné, nebo alespoň...
JiVy (622) | 15.4.20095:54
Na jedné straně je tu objektivní fakt: lidé nechtějí Linux a netbooky s Linuxem vracejí 4× častěji než ty s Win XP, to je výsledek analýzy reklamací.
Tak to prostě je a zdaleka ne vždycky vítězí kvalitnější, levnější a prostě ­"lepší­" produkt. Velkou roli hraje marketing a lidská setrvačnost.
Kdo se někdy staral o větší síť dobře ví, co všechno musí skloubit a že každá změna SW znamená nutnost přijetí dalšího zaměstnance, který by se nejméně čtvrt roku staral o stížnosti běžných uživatelů, že nový program neumí něco, co oni nutně potřebují ­(program to umí, ale oni ne­). MS neměl snad nikdy ten nejlepší SW, ale uměl ho vždycky dobře prodávat a kdybych dneska měl někde dělat správce, tak klidně vezmu MS řešení, protože budu vědět, že a­) lidi to znají a umějí s ním jakž takž zacházet, b­) dostanu od MS podporu v případě problémů, c­) ZA TO, ŽE KOUPÍM MS, MNE NIKDO NEVYHODÍ ;­-­)
Mimochodem na netboocích jsou sice nejčastěji Win XP, ale jako office aplikace je nejčastěji nějaký Open Office klon.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 15.4.200913:38
za c­) :­) za to že vyhazujete firemní peníze Vás nikdo nevyhodí? hmm i tak se dá vést firma.
Ale rozumím, je to firemní politika a hra na černého Petra.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 15.4.200914:47
A kolik stojí vyškolení zaměstnanců na jiné SW, jak je to s garancemi na fukčnost a zákaznickou podporou? To všechno jsou náklady IT oddělení, nejen peníze za SW.
Stačí jedna příloha, kterou klient neotevře a škoda na ušlé zakázce převýší roční náklady za SW pro firmu atd. atd.
To, že se naučíš pracovat s jakýmkoliv SW během chvilky je tvoje výhoda, ale takových lidí prostě moc není.
Prastě svět je takový jaký je a ne takový, jaký bychom ho chtěli mít.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 15.4.200916:54
to je všechno pořád teorie... Záleží na velikosti firmy a stávajícím stavu. Pak by se samozřejmě musela udělat analýza, zda se to vyplatí ­(nejde jen o operační systém, ale GNU nabízí hromadu free softwaru­). Mimochodem většina Help Desků si s MS stejně neví rady a zákaznická podpora je mizerná ­(jen osobní zkušenost­). Moje firma jede celá na Fedoře ­(administrativa, vývoj pro unix, ...­), jen zakázkový SW co je cíleně vyvíjen pro Windows děláme pod Windows. Myslím, že se mi to vyplatilo :)
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 15.4.200917:10
Pro menší firmy, nebo IT gramotné je to jasné, horší je to ve velkých firmách, kde jsou dány komunikační standardy. Znám lidi, kteří pracují na GNU SW a pak výsledky ukládají v MS office formátu pro finální reporting.
Apple byly lepší než PC a prohrály, WordPerfect byl lepší než Word a prohrál atd. Při práci s produkty MS mi vadí to, že není vidět žádný jednotící koncept, je to jenom improvizace za pochodu a ani jednotlivé produkty MS Office spolu nespolupracují hladce, ale vím, že to nezměním.
Odpovědět0  0
vocogo | 14.4.200911:05
Tak se už nehádejte a uzavřeme to třeba tím, že Jan Vítek je obyčejný jouda. Anebo se mu třeba líbí, když stát cpe peníze cizí firmě za SW o kterém nevíme co vlastně dělá a co kam odesílá s vědomím, že ta firma ten SW v podstatě nevyvinula. Dát ve státní správě Microsoftu za SW ročně přes 20 tisíc za licencování jednoho počítače je fakt maso.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 14.4.200911:21
Souhlasím. Kdyby ty zlaťáky raději dali lokálním správcům a používali svobodný SW, alespoň by se peníze nevyváděly do zahraničí. Navíc by to celé bylo zřejmě levnější.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.4.200911:32
Úžasné. Chcete mi natlačit ještě něco jiného, co jsem neřekl? Nebo to vaše s tématem nesouvisející plkání chcete ještě nějak rozvést?
Odpovědět0  0
vocogo | 14.4.200911:58
Nebudu se k tomu dál vyjadřovat. Autor takových kvalit nestojí za další námahu.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.4.200912:06
Fajn, nápodobně.
Odpovědět0  0
JIP.XF.cz (99) | 14.4.200922:26
Musím se autora zastat. Mimo té jedné věty považuji tento server za kvalitní zdroj a i pak Vítek dle mého názoru většinou přispívá ke kvalitní tvorbě.
Věta vyjadřující subjektivní pocit autora by sice v odborném článku ­(zprávě­) neměla co dělat, ale na druhou stranu bych autora neosočoval z nevyřčeného.
btw: Postup státní správy v oblasti investic do SW bude i u nás časem kopírovat vyspělé země jakmile se právě díky médiím rozkřikne, že to jde i jinak a mnohem levněji, efektivněji. Jakmile se lidé začnou ptát proč zatím stále není u nás, když to venku skvěle funguje...
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 14.4.200922:49
Jste optimista :­), také by se mi to líbilo. Bohužel je to ale moc peněz a lidé jsou úplatní. Navíc je to oblast, které málokdo rozumí.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 10.4.200910:51
Pořád slyšíme dokola ­"lidé se nechtějí učit nic nového­". Tak jim ve školách necpěte Windows. Jsou drahé a přežité. To je jako učit děti komunisticky upravený dějepis, protože si paní učitelka nechce udělat novou přípravu.
Odpovědět0  0
JIP.XF.cz (99) | 13.4.200922:08
Mluvíte mi s duše. Nevím proč školy utrácejí omezený rozpočet za licence na zastaralý systém, který nenabízí NIC navíc oproti otevřeným systémům. A když už tedy chtějí platit za kvalitní placený systém, tak proč ne Apple, který školství taky podporuje a nabízí slevy?
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 14.4.200911:31
Myslím, že jde také o princip, ve kterém za používání svobodného SW uživatelé neplatí a tudíž nenutíš nikoho něco kupovat. Když ti úředník pošle dokument ve Wordu ­(a je pro něj neřešitelný problém poslat to v jiném formátu­), nutí tě kupovat MS Office ­(případně tě nutí koupit novou verzi Office­). Naopak když někomu pošleš dokument ve formátu OpenOffice, tak si kdokoliv může OpenOffice bezplatně nainstalovat.
Odpovědět0  0
lo0m | 10.4.20099:29
"Také je zajímavé, že netbooky s Linuxem se vrací prodejcům až čtyřikrát častěji než netbooky s Windows, i když je to ostatně pochopitelné.­" ... CO je na tom pochopitelné?.. Pokud někdo plácne podobnou věc, měl by si jí být schopen i obhájit. A na to teď čekám :­-)
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 10.4.20099:44
Máte snad pocit, že běžný uživatel netbooků ocení systém jako Linux? Nebo dá radši přednost Windows, které třeba zná z práce, lidé kolem je znají a které má nainstalovány na domácím počítači? Odpovězte si sám.
Odpovědět0  0
lo0m | 10.4.200910:00
ne, odpovím vám: Co to sem cpete? o tom se přece ale vůbec nikdo nebaví.. a­) myslim si, že Linux ­(mluvíme o netbook edicích Ubuntu, atd.­) je dostatečně kvalitní, stabilnější než XP, ale jak říkám ­- o tom se vůbec nebavim, protože to je hodně subjektivní pohled... takže mi odpovíte na tu otázku ohledně pochopitelnosti vracení netbooků s linuxem, nebo vytáhnete z kapsy další argument, kterej je mimo?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 10.4.200910:07
Víte co? Zkuste si přešlápnout. Hezký den.
Odpovědět0  0
lo0m | 10.4.200910:16
taky odpověď.. ­(nicméně pokud jste v mém příspěvku viděl nějakou urážku, či ostrej loket, pak to rozhodně nebylo tak myšleno a v takovém případě se omlouvám)
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 10.4.200910:31
Tak já odpovím ještě jednou. Má poznámka o oné pochopitelnosti se nevztahovala ke kvalitě či nekvalitě některého systému. Vztahovala se pouze k tomu, co běžní uživatelé vyžadují a lidé se nechtějí učit nic nového. Proč by měli využívat jiný systém a jiné aplikace, než ty, které znají? Už před několika měsíci se objevovaly zprávy, že lidé netbooky s Linuxem vracejí a berou si modely s Windows.
Odpovědět0  0
lo0m | 10.4.200910:40
ale vy přece odpovídáte na jiný dotaz. já se ptám, proč je pochopitelné, že se netb s lin vracejí častěji.. tzn. člověk, kterého jste popsal ve své první reakci si koupí netb s win a hotovo.. tu myšlenkovou linii, že si někdo koupí linux, aniž by věděl, o co jde, a PAK to tedy jde vyměnit, jste vůbec nezmínil. Navíc to je přesně to, co mi vadí na tom článku. Ta informace v něm je dost zavádějící.. vyznívá právě jako že se vztahuje ke kvalitě systému. nicméně nechme to být, děkuji za odpověď
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 10.4.200910:51
No osobně to vidím tak, že lidé prostě až pak zjistí, že jim ten systém nevyhovuje ­- někdo třeba ani neví, co si vlastně kupuje a až pak mu to začne vadit. A je to stejný důvod jako ona známá věc, když si někdo koupí notebook ­"bez OS­" jen s FreeDOS a pak po diskuzích pořvává, že na to nemůže nainstalovat systém ­(v lepším případě ­- kvůli SATA ovladačům­), nebo že byl rovnou okraden.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 10.4.200911:00
Pořád to stavíte tak, že někdo nezvládá GNU­-Linux, tak vrátí PC a pořídí si Windows...
Naopak! pokud si koupím Windows, tak nevím co kupuju! Mám zkušenosti s programováním pod oba OS a Windows nejsou kompatibilní sami se sebou... Naneštěstí není dostupný kód a tak nikdo vlastně neví, co se v té bedýnce děje.
Odpovědět0  0
lo0m | 10.4.200911:04
máte pravdu, že zákazník by se měl nejdřív ­"vychovat­" než se pustí do eshopu :­-)
Odpovědět0  0
Papek_SVK (174) | 14.4.200923:46
snad si myslis, ze bezny uzivatel riesi stabilitu? ako casto podla teba pada windows, ked sa spusti prehliadac a icq? myslim, ze je to tak malo, ze bezny uzivatel vypne zapne netbook a pokracuje dalej... co sa tyka kvalit, tak tu linux BFU nedoceni, pretoze linux absolutne nepozna a je v nom bezradny aspon zo zaciatku, a zaciatok je prave tych par dni, ked ma moznost tovar bez udania dovodu vratit, bohuzial ...
Odpovědět0  0
JIP.XF.cz (99) | 13.4.200922:01
Dobrý den,
Také mi se tento článek nezdá nestranný. Profesionální novinář by, podle mého názoru, měl buď mít tak silné stanovisko podloženo fakty nebo lépe se takovým vlastním úvahám vyhnout, či je uvést zřetelně jako vlastní názor.
Většina ­"obyčejných uživatelů PC­" používá pouze to, co má v počítači o někoho předinstalováno. ­(Příklad:MS IE :­)­)
Když jsem před pár lety viděl a zkoušel první Asus EEEE s Linuxem, tak jsem docela koukal jak na to všechno pěkně funguje:­) Designově to navíc bylo ve stylu WinXP a tak si dovolím tvrdit, že majorita uživatelů takového zařízení ­(určeného pro Internet­) nemusí vůbec vědět, co tam má za systém, protože ­"pracuje s Internetem a ne s OS:­)­".
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 10.4.20091:26
Je jasné, že se teď bude objevovat víc a víc podobných článků, protože se Microsoft snaží nacpat jejich nový systém kam to jen půjde ­(bohužel ji? na to mnoho firem skočí­). Stále hodně lidí si nechce připustit, pokud volí Windows, vrací se s operačním systémem, podle mého názoru, tak cca 10 let zpět ve vývoji. Protože jsou lidé počítačově nevzdělaní, mají pocit, že přechod na svobodný software je obtížný, nebo drahý, což je samozřejmě nesmysl. Strategie Microsofut používá matení a strašení uživatelů viz. článek ­"Také je zajímavé, že netbooky s Linuxem se vrací prodejcům až čtyřikrát častěji než netbooky s Windows, i když je to ostatně pochopitelné.­". Mnoho lidí kupuje notebooky s Windows, jelikož daný model bez OS není k dispozici a následně vytváří ­"dual boot­" ­(druhý OS na notebooku­), pokud Windows rovnou nesmažou.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 10.4.20095:51
Nejde o nový systém, ale naopak o starý ­(Win XP­).
Jinak to vypadá, že jsi zatím neměl tu čest se starat o běžné uživatele, kteří nic jiného než Win XP nezvládají a i s XP mají problémy. Pokud si takový BFU koupí netbook v e­-shopu, tak se samozřejmě dívá hlavně na cenu. A z těch, co si koupili netbook s Linuxem ho 4×větší procento, než z těch, co si ho koupili s XP. Na tom mi nepřijde nic překvapivého. A ti, kdo procházejí nabídky e­-shopů si jistě všimli, že v posledním půlroce se zmenšuje i nabídka Linuxových netbooků a u prodejů to bude jistě ještě výraznější. Je to logické, protože cenový rozdíl není velký, protože MS dodává výrobcům Win XP za zlomek běžné ceny, takže díky Linuxu MS aspoň v jednom segmentu trhu nasadil snesitelnou cenu.
Odpovědět0  0
Lukáš Petrus | 10.4.200910:43
Myslím, že jen potvrzujete můj první příspěvek. Lidé jsou prostě počítačově nevzdělaní. To souvisí s přístupem celé společnosti. Vzpomínáte jak se Langer prsil, že dohodl s Microsoftem slevu 10% pro státní správu? Obchodníci se smáli, že mohl dostat slevu podstatně větší ­(60%­) a PC odborníci říkali, že vyspělé země již dávno přešli na GNU­/Linux. Jó kdo maže, ten jede :­) .
A s tím samozřejmě souvisejí hloupé názory že Windows používají lidé co nezvládají GNU­/Linux, nebudu kompatibilní s ostatníma, ostatní to umějí a tak mi pomůžou...
Můj děda používá Fedoru ­(jedna z distribucí Linuxu­) a to celkem obstojně :­), já používám Fedoru na notebooku cca 2 roky a se soubory ve Windows formátech nemám problém, např. na http:­/­/www.abclinuxu.cz­/ je úžasná podpora a nejen tam.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.